nr ref. 1324
Martwa natura z jabłkami, lata 50. XX wieku
Olej, płótno
60.00 x 75.00 cm
sygn. l.d.: T
Praca zarezerwowana
Wibrująca kolorami kompozycja wybitnego malarza, wieloletniego profesora krakowskiej ASP.
Taranczewski jeszcze w okresie międzywojennym należał do reprezentującej tendencje kolorystyczne grupy „Pryzmat”. W 1935 artysta odbył podróż do Paryża. W 1937, wraz z Piotrem Potworowskim zwiedzał Grecję i Włochy. Przez dłuższy czas był związany z Poznaniem, gdzie prowadził Salon 35. Po II wojnie został jednym ze współzałożycieli tamtejszej Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych. Na jego twórczość wywarli wpływ malarze francuscy, tacy jak G. Braque, H. Matisse i P. Cézanne.
Jego martwe natury, akty i portrety charakteryzowały: geometryzacja oraz bogata kolorystyka. Kierował się zasadą, że obraz zbudowany jest ze współgrających plam barwnych. Harmonię kolorów często dodatkowo wzbogacał kreską, co ilustruje m.in. oferowana na aukcji Martwa natura z jabłkami.
Tworzył obrazy układające się w cykle, przetwarzając w nich wybrany motyw; przykładem może być cykl Martwych natur z wazonem, obrazy ukazujące Małą malarkę, Koncert w Atelier. Trio oraz monumentalne serie: Krakowska Wenus z Willendorf czy Morskie oko.
Wibrująca kolorami kompozycja wybitnego malarza, wieloletniego profesora krakowskiej ASP.
Taranczewski jeszcze w okresie międzywojennym należał do reprezentującej tendencje kolorystyczne grupy „Pryzmat”. W 1935 artysta odbył podróż do Paryża. W 1937, wraz z Piotrem Potworowskim zwiedzał Grecję i Włochy. Przez dłuższy czas był związany z Poznaniem, gdzie prowadził Salon 35. Po II wojnie został jednym ze współzałożycieli tamtejszej Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych. Na jego twórczość wywarli wpływ malarze francuscy, tacy jak G. Braque, H. Matisse i P. Cézanne.
Jego martwe natury, akty i portrety charakteryzowały: geometryzacja oraz bogata kolorystyka. Kierował się zasadą, że obraz zbudowany jest ze współgrających plam barwnych. Harmonię kolorów często dodatkowo wzbogacał kreską, co ilustruje m.in. oferowana na aukcji Martwa natura z jabłkami.
Tworzył obrazy układające się w cykle, przetwarzając w nich wybrany motyw; przykładem może być cykl Martwych natur z wazonem, obrazy ukazujące Małą malarkę, Koncert w Atelier. Trio oraz monumentalne serie: Krakowska Wenus z Willendorf czy Morskie oko.