Jan Rubczak (1884-1942)
Grafik, malarz; reprezentant postimpresjonizmu; studiował w krakowskiej ASP (u F. Cynka i J. Pankiewicza), w Academié Colarossi w Paryżu i Lipsku; w 1917 założył własną szkołę grafiki w Paryżu; wiele podróżował m.in. do Włoch, Holandii i Hiszpanii oraz po Bretanii, Normandii i południowej Francji.
Grafik, malarz; reprezentant postimpresjonizmu; studiował w krakowskiej ASP (u F. Cynka i J. Pankiewicza), w Academié Colarossi w Paryżu i Lipsku; w 1917 założył własną szkołę grafiki w Paryżu; wiele podróżował m.in. do Włoch, Holandii i Hiszpanii oraz po Bretanii, Normandii i południowej Francji.
Życiorys
Grafik, malarz; reprezentant postimpresjonizmu; studiował w krakowskiej ASP (u F. Cynka i J. Pankiewicza), w Academié Colarossi w Paryżu i Lipsku; w 1917 założył własną szkołę grafiki w Paryżu; wiele podróżował, m.in. do Włoch, Holandii i Hiszpanii oraz po Bretanii, Normandii i południowej Francji; w 1924 wrócił do Krakowa, wykładał w Wolnej Szkole Malarstwa i Rysunku Ludwiki Mehofferowej; był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, należał do założycieli „Jednorogu” (1925), wystawiał także z formistami; zginął w obozie koncentracyjnym w Oświęcimiu.
W jego twórczości widoczne są wpływy J. Pankiewicza i francuskiego malarza P. Cezanne’a (1839-1906); od ok. 1908 uprawiał grafikę (głównie akwafortę, akwatintę i litografię), przedstawiając subtelne i nastrojowe krajobrazy i pejzaże miejskie; tworzył też drzeworyty; stosował także technikę olejną, malując martwe natury, portrety, widoki morskie.
W jego twórczości widoczne są wpływy J. Pankiewicza i francuskiego malarza P. Cezanne’a (1839-1906); od ok. 1908 uprawiał grafikę (głównie akwafortę, akwatintę i litografię), przedstawiając subtelne i nastrojowe krajobrazy i pejzaże miejskie; tworzył też drzeworyty; stosował także technikę olejną, malując martwe natury, portrety, widoki morskie.
Wystawy
M. in. Salon Jesiennyc w Paryżu (1911, 1912, 1913), Wystawa Sztuki Polskiej w Wiedniu (1915). Wystawa Współczesnej Grafiki Polskiej w Bibliotece Jagiellońskiej (1946)