Mieczysław Berman (1903-1975)
Polski grafik, światowej rangi klasyk europejskiego fotomontażu, przez zachodnich kolekcjonerów fotografii artystycznej i eksperymentalnej wymieniany obok twórców tej klasy, jak László Moholy-Nagy, Ansel Adams, Dorothea Lange, John Heartfield, a także artystów radzieckiego konstruktywizmu i polskiej przedwojennej awangardy.
Życiorys

Polski grafik, światowej rangi klasyk europejskiego fotomontażu, przez zachodnich kolekcjonerów fotografii artystycznej i eksperymentalnej wymieniany obok twórców tej klasy, jak László Moholy-Nagy, Ansel Adams, Dorothea Lange, John Heartfield, a także artystów radzieckiego konstruktywizmu i polskiej przedwojennej awangardy. 

Kształcił się w Miejskiej Szkole Sztuk Zdobniczych w Warszawie. W 1926 duży wpływ wywarły na przyszłego artystę pierwsze kontakty z reprodukcjami fotomontaży radzieckich, czasopismem Schwittersa "Merz", Dada Almanachem, które udało mu się pozyskać dzięki korespondencji z niemieckim wydawcą. W 1927 pod wrażeniem zachodniego dadaizmu, prac László Moholy-Nagy i Johna Heartfielda (z którym łączyła go przez lata głęboka przyjaźń), radzieckich konstruktywistów (El Lissickiego, Aleksandra Rodczenki, Gustawa Kłucisa), a także Mieczysława Szczuki, Teresy Żarnowerówny czy Zygfryda Kamińskiego, Mieczysław Berman zajął się tworzeniem własnych prac, ilustracji do utworów pisarzy rewolucyjnych. W latach 30. publikował fotomontaże polityczne w pismach lewicowych. Zajmował się grafiką reklamową. Stworzył plakaty „Cukier krzepi”, „Graj i wygrywaj u Wolanowa”. W latach 1934-1937 był członkiem grupy artystycznej Czapka Frygijska, jednoczącej malarzy o lewicowych poglądach. W 1937 za plakat „Pocisk” otrzymał Złoty Medal na L’Exposition Internationale Arts et Techniques dans la Vie Moderne w Paryżu. Okres II wojny światowej spędził w Związku Radzieckim, gdzie publikował w „Czerwonym Sztandarze” (Lwów, 1939-1941) i „Nowych Widnokręgach” (Moskwa, 1943-1946). W drugim półroczu 1944 opracował projekt orderu „Krzyż Grunwaldu”. Po wojnie zamieszczał rysunki i fotomontaże satyryczne w „Szpilkach”, „Trybunie Wolności”, „Żołnierzu polskim” i in. W latach 60. stworzył cykl sześćdziesięciu ilustracji do „Myśli nieuczesanych” Stanisława Jerzego Leca, wykorzystując także fotomontaże z wcześniejszych lat.

Bibliografia
Mieczysław Berman. Výstava protifašistických karikatur, S. V. U. Purkyně, Praha 1947 (katalog); „Polska" 1956 nr 5, il. s. 32; Satyra - plakat Mieczysława Bermana, CBWA Zachęta, Warszawa 1961 (katalog); Mieczysław Berman, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 1990 (katalog).
Wystawy
Indywidualne wystawy Mieczysława Bermana odbyły się m.in. w Warszawie, Poznaniu, Pradze, Berlinie, Dreźnie, Zurychu (Galeria Daniela Keela), Innsbrucku (Galerie im Taxispalais), Klagenfurcie. W 1973 indywidualną retrospektywną wystawę prac Bermana - „Cinquant'anni di storia nei fotomontaggi di Berman" zorganizował w Galerii Schwarz i Galerii Milano w Mediolanie krytyk sztuki i marszand Arturo Schwarz. Fotomontaże Bermana eksponowane były ponadto w International Center of photography w Nowym Jorku, Museum of Contemporary Art w Chicago, Muzeum Sztuki w Łodzi, White Chapel Gallery w Londynie, Centre Georges Pompidou w Paryżu.
Kolekcje
Prace Mieczysława Bermana znajdują się w zbiorach: Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Plakatu w Wilanowie, Muzeum Sztuki w Łodzi, The Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (Kolekcja Ford Motor Company, obok prac Mana Ray'a, Ansela Adamsa, Aleksandra Rodczenki, Alfreda Stieglitz czy Dorothei Lange) oraz w najlepszych kolekcjach prywatnych głównie w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej.
POWIĄZANE WYSTAWY
POWIĄZANE WYDARZENIA
FILM: Mieczysław Berman - Głęboki myśliciel (Nautilus, Aukcja 11.03.2017)
03 marca 2017r.
51. Aukcja w Faktach Kulturalnych RMF Classic
02 marca 2017r. - 11 marca 2017r.
Lekarstwo na brak obrazów
25 lutego 2017r. - 26 marca 2017r.