Czerwony pająk – złoty motyl. Janina Muszanka-Łakomska
23 czerwca 2017r. - 07 lipca 2017r.
Nautilus Galeria i Dom Aukcyjny, Kraków

CZERWONY PAJĄK - ZŁOTY MOTYL

Janina Muszanka-Łakomska (1920-1982)

 

Droga Janiny Muszanki-Łakomskiej od realizmu do apokaliptycznych wizji nurtu art brut była trudna, naznaczona cierpieniem i odrzuceniem przez otoczenie. Przejmująca twórczość artystki zdolnej, pięknej, obdarzonej niezwykłą wyobraźnią to z jednej strony dekoracyjne kompozycje z tkanin, z drugiej osobiste relacje z otchłani lęków i fantasmagorycznych wizji. Ale świat zapomniał o niej na długie lata. Czas zatarł nawet wspomnienia.
Dziś, kiedy Galeria NAUTILUS i Śląski Dom Aukcyjny przypominają prace Muszanki-Łakomskiej, wierzyć się nie chce, że artystka miała za życia zaledwie trzy własne wystawy. Czwarta była już prezentacją pośmiertną. Ale dzięki pasji organizatorów, wsparciu finansowemu Urzędu Miasta Krakowa, życzliwości rodziny Tramplerów, spadkobierców artystki, możemy znów ujrzeć jej świat - fascynujący, chwilami przerażający, czasem sielski i kojący. Zobaczyć prace nienaganne technicznie, nowoczesne i odrębne, powstające z potrzeby duszy, a nie dla poklasku krytyków.
Dziękujemy wszystkim, którzy pomogli nam wydobyć postać Janiny Muszanki-Łakomskiej i jej twórczość z mroku zapomnienia. Było warto!

 

Czas i miejsce wystawy:

23 VI – 7 VII 2017

Nautilus Galeria i Dom Aukcyjny

Ul. Św. Jana 12, 31-018 Kraków

Pon.-pt. 11:00-17:00, sob. 11:00-15:00

Wernisaż 23 VI 2017, godz. 17:00

 

Więcej informacji

Tel. +48 12 422 91 60

kontakt@nautilus-art.pl

www.nautilus-art.pl

facebook.com/NautilusGaleriaDomAukcyjny

 

Janina Muszanka-Łakomska (1920, Kraków – 1982, Kraków)

Malarka. Studia odbyła w Krakowie w Instytucie Sztuk Pięknych (wydział włókienniczy) oraz na Akademii Sztuk Pięknych (malarstwo) w pracowni Fryderyka Pautscha, Wojciecha Weissa oraz Jerzego Fedkowicza. Żona malarza krakowskiego Tadeusza Łakomskiego. Wieloletni wykładowca na ASP w Krakowie. Odbyła liczne podróże artystyczne, m.in.: do Turcji, Austrii i na Bałkany. Malowała głównie kompozycje na granicy abstrakcji, w technice olejnej, collage’u oraz rysunkowej. Na przełomie l. 50. i 60. sworzyła prekursorki cykl kolaży („Fryzy”). W serii barwnych rysunków z końca l. 60. Muszanka wkroczyła na drogę bardzo osobistego surrealizmu.

rozwiń
zwiń
GALERIA ZDJĘĆ Z WYSTAWY
MATERIAŁY DLA PRASY