NR 38

Tadeusz Makowski (1882 - 1932)

U kolebki, ok. 1932

Akwarela, piórko, sepia, papier
28.00 x 34.50 cm

Cena wywoławcza: 40000 zł

CENA UZYSKANA: 41000 zł

OPIS

Rysunek, subtelnie i z wyczuciem uzupełniony barwną akwarelą, ujmuje liryzmem i kameralnością sceny. Zaglądamy - jakby ukradkiem - do pokoju, gdzie panuje spokój i cisza, czujemy bliskość znajdującej się tam rodziny. Artysta posługuje się celowo uproszczeniem kształów; wzrok postaci skierowany jest bezpośrednio na widza, który wkraczając z zewnątrz mógłby zakłucić błogość tej sceny. Kolorystyka, podobnie jak w innych akwarelach czy obrazach olejnych z tego czasu ograniczona została do kilku kolorów - czerni, szarości, ugrów i delikatnej czerwieni , odpowiednio rozmytych, rozjaśnionych w miejscach, gdzie pada łagodne światło.

Maria Rogoyska we wstępie do katalogu wystawy malarza w Muzeum Narodowego w Warszawie w 1960 roku pisze: „Ten przyrost liryzmu uciszył również paletę Makowskiego. W omawianych latach stała się ona znów przygaszona
i wytworna. (...) Zwiewna subtelność koloru decyduje, że niekiedy jego obrazy zdają się wypowiedziane jakimś malarskim półszeptem”.

Poleć znajomym
OPIS

Rysunek, subtelnie i z wyczuciem uzupełniony barwną akwarelą, ujmuje liryzmem i kameralnością sceny. Zaglądamy - jakby ukradkiem - do pokoju, gdzie panuje spokój i cisza, czujemy bliskość znajdującej się tam rodziny. Artysta posługuje się celowo uproszczeniem kształów; wzrok postaci skierowany jest bezpośrednio na widza, który wkraczając z zewnątrz mógłby zakłucić błogość tej sceny. Kolorystyka, podobnie jak w innych akwarelach czy obrazach olejnych z tego czasu ograniczona została do kilku kolorów - czerni, szarości, ugrów i delikatnej czerwieni , odpowiednio rozmytych, rozjaśnionych w miejscach, gdzie pada łagodne światło.

Maria Rogoyska we wstępie do katalogu wystawy malarza w Muzeum Narodowego w Warszawie w 1960 roku pisze: „Ten przyrost liryzmu uciszył również paletę Makowskiego. W omawianych latach stała się ona znów przygaszona
i wytworna. (...) Zwiewna subtelność koloru decyduje, że niekiedy jego obrazy zdają się wypowiedziane jakimś malarskim półszeptem”.

Tadeusz Makowski (1882 - 1932) - Malarz i rysownik, jeden z najwybitniejszych twórców 1. połowy XX w.; studiował w ASP w Krakowie u J. Stanisławskiego i J. Mehoffera, odbył również studia filologiczne na UJ; w 1908 zamieszkał w Paryżu, gdzie związał się z École de Paris.
PRZEJDŹ DO KARTY ARTYSTY