Józef Mehoffer (1869-1946)
Malarz, czołowy reprezentant sztuki Młodej Polski, jeden z najważniejszych artystów polskich, przedstawiciel symbolizmu i secesji; studiował prawo na UJ i malarstwo w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie (u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki) oraz École des Beaux-Arts i Academié Colarossi w Paryżu; pracował w Paryżu i Szwajcarii; odbył podróże...
Poleć znajomym
Życiorys
Malarz, czołowy reprezentant sztuki Młodej Polski, jeden z najważniejszych artystów polskich, przedstawiciel symbolizmu i secesji.
Studiował prawo na UJ i malarstwo w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie (u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki) oraz École des Beaux-Arts i Academié Colarossi w Paryżu; w l. 1894-96 pracował w Paryżu i Szwajcarii; odbył podróże artystyczne do Niemiec i Francji; od 1896 mieszkał w Krakowie; był współzałożycielem Towarzystwa Artystow Polskich „Sztuka” (1897), profesorem krakowskiej ASP (od 1905; w l. 1914-18 i 1932-33 był rektorem tej uczelni); swe prace prezentował na wielu międzynarodowych wystawach, m.in. w Wenecji, Rzymie, Londynie, Brukseli, Los Angeles, Filadelfii i Madrycie; po wybuchu II wojny światowej wyjechał do Lwowa, skąd trafił do hitlerowskiego obozu; zwolniony dzięki dyplomatycznej interwencji Watykanu i rządu włoskiego, w 1940 powrócił do Krakowa; do najwspanialszych osiągnięć polskiej sztuki dekoracyjnej należą jego witraże i polichromie ścienne we wnętrzach sakralnych (cykl 13 witraży w gotyckiej katedrze św. Mikołaja we Fryburgu w Szwajcarii, 1895-1935; polichromia Skarbca w katedrze wawelskiej, 1901, wraz z witrażami, 1902-25; Vita somnium breve, 1904); tworzył kompozycje rodzajowo-symboliczne i alegoryczne (Śpiewaczka, 1895; Rozmowa, 1896; Muza, 1897; Dziwny ogród, 1902-03; Słońce majowe, 1910), sceny miejskie (Rynek krakowski, 1903), pejzaże (Place Pigalle w Paryżu, 1894; Wąwóz. La Gorge de l'Areuse, 1897; Czerwona parasolka, 1917; Białodrzewie, ok. 1920; Zwarzony ogród, 1929), widoki Krakowa (Rynek krakowski, 1903); martwe natury (Laleczki japońskie, 1894), portrety (Śpiewaczka, 1895; Portret księdza Józefa Pajączewskiego, 1900; Portret żony. Na letnim mieszkaniu, 1904; Portret żony przy świetle lampy, 1905; Portret Izy z Giełgudów Axentowiczowej, 1907; Portret żony artysty na żółtym tle, 1907; Portret żony z Pegazem w tle, 1913) i autoportrety (Autoportret, 1898).
Był artystą wszechstronnym, wykonywał ilustracje (do warszawskiego czasopisma „Chimera”), okładki książek i czasopism (m.in. ekspresjonistycznego czasopisma „Zdrój”), projekty o charakterze użytkowym (m.in. meble, tkaniny, scenografie, plakaty i grafiki), grafiki (akwaforta, sucha igła, akwatinta; m.in. cykl Tancerka guerro, 1905-07); opublikował książkę Uwagi o sztuce i jej stosunku do natury (1897); w twórczości zwracał uwagę głównie na problem finezji i dekoracyjności kompozycji, które wyrażały się dynamiką, bogatą grą plam barwnych wspomaganych złoceniami i ornamentami; równie istotna była wymowa treści kompozycji, często o znaczeniu alegorycznym oraz symbolicznym; w 1996 jego dom w Krakowie został udostępniony publiczności jako oddział krakowskiego Muzeum Narodowego (Dom Józefa Mehoffera w Krakowie).
Bibliografia
  1. "Muzea Krakowa". Pod redakcja Izabeli Kamińskiej. Wydawnictwo Arkady. Warszawa 1981.
  2.  
  3. Agnieszka Morawińska. "Malarstwo polskie od gotyku do współczesności". AURIGA Oficyna Wydawnicza. Warszawa 1984.
  4.  
  5. Dmitrij Szelest, "Lwowska Galeria Obrazów malarstwo polskie". Oficyna Wydawnicza AURIGA. Warszawa 1990.
  6.  
  7. Maria Poprzęcka, "Polskie malarstwo salonowe". Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. Warszawa 1991.
  8.  
  9. Stefania Kozakowska. "Malarze Młodej Polski". Wydawnictwo Ryszard Kluszczyński. Kraków 1995.
  10.  
  11. Jan K. Ostrowski. "Mistrzowie malarstwa polskiego". Wydawnictwo Ryszard Kluszczyński. Kraków 1996.
  12.  
  13. Maria Poprzęcka, "Arcydzieła malarstwa polskiego". Wydawnictwo Arkady. Warszawa 1997.
  14.  
  15. Halina Andrzejewska, Anna Derwojedowa, Janusz Derwojed, Andrzej Dulewicz, Hanna Kubaszewska. "Malarstwo polskie". AURIGA Oficyna Wydawnicza. Warszawa 1997.
  16.  
  17. Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, Franciszek Stolot. "Historia malarstwa polskiego". Wydawnictwo Ryszard Kluszczyński. Kraków 2000.
  18.  
  19. Barbara Kokoska. "Impresjonizm polski". Wydawnictwo Ryszard Kluszczyński. Kraków 2001.
  20.  
  21. Barbara Kokoska. "Polska. Dzieje sztuki". Wydawnictwo Ryszard Kluszczyński. Kraków 2002.
  22.  
  23. Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska. "Sztuka Młodej Polski". Wydawnictwo Ryszard Kluszczyński. Kraków.
  24.  
  25. Tadeusz Chrzanowski. "Polska sztuka sakralna". Wydawnictwo Ryszard Kluszczyński. Kraków 2002.
  26.  
  27. Henryk Górski. "Bazylika oo. Franciszkanów". Wydawca Art-Foto-Computer. Kraków 2002.
  28.  
  29. Aleksandra Pawlińska. "Józef Mehoffer [1869-1946]". Edipress Polska SA. Warszawa 2006.
  30.  
  31. Czasopismo "Galeria sztuki", nr 34.
Kolekcje
Muzeum Narodowe, Poznań; Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie; Lwowska Galeria Sztuki; Muzeum Narodowe, Kraków; Muzeum Narodowe w Warszawie; Muzeum Historyczne miasta Krakowa; Muzeum Śląskie, Katowice; Muzeum Sztuki, Łódź; Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa; katedra łacińska we Lwowie; Kaplica Świętokrzyska w katedrze na Wawelu, Kraków.
Zbiory prywatne w kraju i za granicą.