nr ref. 5477
Portret chłopca z misiem, przełom l. 40./50. XX w.
płótno / olej
65.00 x 54.00 cm
sygn. l.g.: J. Muszanka Łakomska
Janina Muszanka-Łakomska (1920, Kraków – 1982, Kraków)
Malarka. Studia odbyła w Krakowie w Instytucie Sztuk Pięknych (wydział włókienniczy) oraz na Akademii Sztuk Pięknych (malarstwo) w pracowni Fryderyka Pautscha, Wojciecha Weissa oraz Jerzego Fedkowicza. Żona malarza krakowskiego Tadeusza Łakomskiego. Wieloletni wykładowca na ASP w Krakowie. Odbyła liczne podróże artystyczne, m.in.: do Turcji, Austrii i na Bałkany. Malowała głównie kompozycje na granicy abstrakcji, w technice olejnej, collage'u oraz rysunkowej. Na przełomie l. 50. i 60. sworzyła prekursorki cykl kolaży („Fryzy"). W serii barwnych rysunków z końca l. 60. Muszanka wkroczyła na drogę bardzo osobistego surrealizmu.
Droga Janiny Muszanki-Łakomskiej od realizmu do apokaliptycznych wizji nurtu art brut była trudna, naznaczona cierpieniem i odrzuceniem przez otoczenie. Przejmująca twórczość artystki zdolnej, pięknej, obdarzonej niezwykłą wyobraźnią to z jednej strony dekoracyjne kompozycje z tkanin, z drugiej osobiste relacje z otchłani lęków i fantasmagorycznych wizji. Ale świat zapomniał o niej na długie lata. Czas zatarł nawet wspomnienia. (fragment z katalogu wystawy - "CZERWONY PAJĄK - ZŁOTY MOTYL"
Janina Muszanka-Łakomska (1920-1982)
Janina Muszanka-Łakomska (1920, Kraków – 1982, Kraków)
Malarka. Studia odbyła w Krakowie w Instytucie Sztuk Pięknych (wydział włókienniczy) oraz na Akademii Sztuk Pięknych (malarstwo) w pracowni Fryderyka Pautscha, Wojciecha Weissa oraz Jerzego Fedkowicza. Żona malarza krakowskiego Tadeusza Łakomskiego. Wieloletni wykładowca na ASP w Krakowie. Odbyła liczne podróże artystyczne, m.in.: do Turcji, Austrii i na Bałkany. Malowała głównie kompozycje na granicy abstrakcji, w technice olejnej, collage'u oraz rysunkowej. Na przełomie l. 50. i 60. sworzyła prekursorki cykl kolaży („Fryzy"). W serii barwnych rysunków z końca l. 60. Muszanka wkroczyła na drogę bardzo osobistego surrealizmu.
Droga Janiny Muszanki-Łakomskiej od realizmu do apokaliptycznych wizji nurtu art brut była trudna, naznaczona cierpieniem i odrzuceniem przez otoczenie. Przejmująca twórczość artystki zdolnej, pięknej, obdarzonej niezwykłą wyobraźnią to z jednej strony dekoracyjne kompozycje z tkanin, z drugiej osobiste relacje z otchłani lęków i fantasmagorycznych wizji. Ale świat zapomniał o niej na długie lata. Czas zatarł nawet wspomnienia. (fragment z katalogu wystawy - "CZERWONY PAJĄK - ZŁOTY MOTYL"
Janina Muszanka-Łakomska (1920-1982)