NR 24

Teodor Axentowicz (1859 - 1938)

Kobieta w stroju hiszpańskim, przed 1935

Pastel na papierze naciągniętym na blejtram
56.00 x 77.00 cm

Praca sygn. w obrębie kompozycji l.d.: T. Axentowicz.

Cena wywoławcza: 60000 zł
OPIS

Teodor Axentowicz - jeden z czołowych reprezentantów młodopolskiej sztuki, absolwent monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz paryskiej pracowni E. A. Carolusa-Durana, obok innych tematów (rodzajowych, folklorystycznych czy symbolicznych) zasłynął przede
wszystkim jako autor portretów pięknych kobiet. Wizerunki strojnych dam z arystokratycznych kręgów i mieszczańskich salonów powstawały często w opanowanej do perfekcji technice pastelu. Jeszcze w okresie podróży artystycznych do Londynu i Rzymu (1890-1899) artysta malował na zamówienie portrety członków establishmentu, studiując jednocześnie tradycyjne i współczesne angielskie i włoskie malarstwo portretowe, m.in. dzieła T. Gainsborougha, J. McNeill Whistlera, J. Sargenta, G. Boldiniego czy prerafaelitów.

W kolejnych latach doświadczenia i studia malarskie w miastach Europy zaowocowały charakterystyczną dla Axentowicza lekkością i swobodą w oddawaniu rysów twarzy płci pięknej, przy równoczesnej - mile widzianej wówczas, jak i przecież dzisiaj - idealizacji. Tajemniczości,
pikanterii i subtelnego erotyzmu dodawały modelkom suknie balowe, welony, eleganckie kapelusze, biżuteria.

Prezentowany portret ukazuje zjawiskowo piękną, nieznaną kobietę, w ujęciu do pasa, w czarnej sukni i takiej również mantyli upiętej fantazyjnie razem z białym kwiatem na czubku głowy. Wzrok widza skupia lśniący, jedwabny szal w kolorze intensywnej żółcieni czy też złota, ukośnie przerzucony przez prawe ramię. Kunsztu i niezwykłej elegancji dodaje kompozycji ograniczona do czerni i złota subtelna kolorystyka całości (żółte akcenty w postaci zasugerowanych jedynie liści powtarza artysta także w tle). To jednak uroda i elegancja modelki - jej łagodny wzrok, regularne, idealne wręcz rysy, sprawiają, iż portret lśni prawdziwym blaskiem, także na tle innych prac Teodora Axentowicza.

STAN ZACHOWANIA
Bardzo dobry stan zachowania. Obraz oprawiony w efektowną, wiedeńską ramę z epoki.
Poleć znajomym
OPIS

Teodor Axentowicz - jeden z czołowych reprezentantów młodopolskiej sztuki, absolwent monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz paryskiej pracowni E. A. Carolusa-Durana, obok innych tematów (rodzajowych, folklorystycznych czy symbolicznych) zasłynął przede
wszystkim jako autor portretów pięknych kobiet. Wizerunki strojnych dam z arystokratycznych kręgów i mieszczańskich salonów powstawały często w opanowanej do perfekcji technice pastelu. Jeszcze w okresie podróży artystycznych do Londynu i Rzymu (1890-1899) artysta malował na zamówienie portrety członków establishmentu, studiując jednocześnie tradycyjne i współczesne angielskie i włoskie malarstwo portretowe, m.in. dzieła T. Gainsborougha, J. McNeill Whistlera, J. Sargenta, G. Boldiniego czy prerafaelitów.

W kolejnych latach doświadczenia i studia malarskie w miastach Europy zaowocowały charakterystyczną dla Axentowicza lekkością i swobodą w oddawaniu rysów twarzy płci pięknej, przy równoczesnej - mile widzianej wówczas, jak i przecież dzisiaj - idealizacji. Tajemniczości,
pikanterii i subtelnego erotyzmu dodawały modelkom suknie balowe, welony, eleganckie kapelusze, biżuteria.

Prezentowany portret ukazuje zjawiskowo piękną, nieznaną kobietę, w ujęciu do pasa, w czarnej sukni i takiej również mantyli upiętej fantazyjnie razem z białym kwiatem na czubku głowy. Wzrok widza skupia lśniący, jedwabny szal w kolorze intensywnej żółcieni czy też złota, ukośnie przerzucony przez prawe ramię. Kunsztu i niezwykłej elegancji dodaje kompozycji ograniczona do czerni i złota subtelna kolorystyka całości (żółte akcenty w postaci zasugerowanych jedynie liści powtarza artysta także w tle). To jednak uroda i elegancja modelki - jej łagodny wzrok, regularne, idealne wręcz rysy, sprawiają, iż portret lśni prawdziwym blaskiem, także na tle innych prac Teodora Axentowicza.

STAN ZACHOWANIA
Bardzo dobry stan zachowania. Obraz oprawiony w efektowną, wiedeńską ramę z epoki.
Teodor Axentowicz (1859 - 1938) - Malarz pochodzenia ormiańskiego, jeden z ważniejszych twórców przełomu XIX i XX w.; studiował w akademii monachijskiej i w Paryżu; w l. 1890-99 przebywał m.in. w Londynie i Rzymie, od 1895 mieszkał na stałe w Krakowie, był profesorem tamtejszej ASP (w l. 1895-1934; 1910-11 i 1927-28 rektor), współzałożycielem > Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1897), był też członkiem...
PRZEJDŹ DO KARTY ARTYSTY