nr ref. 633
Pochód na Wawel. Grupa Batorego, 1908 - 1911
Gips patynowany
61.00 x 46.00 cm
Praca sprzedana
Historia projektu
Fragment projektu monumentalnego założenia rzeźbiarskiego. Pochód na Wawel (znany także jako Pochód królów), to rzeźba będąca jednym z najwybitniejszych dzieł W. Szymanowskiego. Na kompozycję, w której artysta przedstawił własną wizję dziejów Polski oraz królewskich mieszkańców zamku wawelskiego, składają się grupy: Jagiellonów, renesansowa, Batorego oraz Zygmunta III. Grupa Batorego to postać króla, kanclerza Jana Zamoyskiego oraz towarzyszących im husarzy. Całą kompozycję - o dł. 35 m - miały tworzyć 52 figury o wys. 3,5 m. Gigantyczne przedsięwzięcie nigdy nie zostało wykonane. Powstały jedynie rzeźby w skali 1:5 i 1:10 oraz szereg fragmentów w różnych skalach. Pierwszy model w glinie ukończony został 1908. W latach 1908-11 Szymanowski wykonał model w glinie w skali 1:5, eksponowany XI 1911 w Wiedniu, a następnie w Warszawie, Krakowie i Lwowie. Rzeźbę wystawiono jeszcze w 1920 w Poznaniu. Projekt "Pochodu" wywołał szeroką dyskusję, która ze szczególną mocą rozgorzała w latach 1911-1912 i podzieliła środowisko polskich artystów oraz krytyków i historyków sztuki na zwolenników i wrogów realizacji tej koncepcji. Dopiero w 1928 roku projekt umieszczeniaPochodu na Wawel w dawnym miejscu kuchni królewskich został ostatecznie odrzucony przez kierującego pracami renowacyjnymi Adolfa Szyszko-Bohusza. Poszczególne fragmenty projektu dzieła, wykonane w różnej skali i różnych materiałach, przechowywane są obecnie w kilku polskich muzeach.
Opis kompozycji
Kompozycja rzeźby składa się z kilku grup postaci, bohaterów historii Polski, ale także figur mitycznych i alegorycznych. Korowód otwiera wieloosobowa grupa, prowadzona przez postać symbolizującą Los-Fatum. W orszaku za nią podąża król Zygmunt III Waza wraz ze swymi rycerzami i kaznodzieją Piotrem Skargą, w otoczeniu jezuitów. Na czele kolejnej grupy, złożonej z sześciu postaci, znajduje się rycerz w zbroi, a za nim król Stefan Batory z kanclerzem Janem Zamoyskim oraz trzej rycerze. W następnej kilkunastoosobowej grupie, zwanej czasem "renesansową", kroczy ostatni władca z dynastii Jagiellonów, Zygmunt II August, z Barbarą Radziwiłłówną, za nim zaś podąża Zygmunt I Stary i Królowa Bona w otoczeniu dworu. "Pochód" zamyka grupa składająca się z dwudziestu postaci, w której znaleźli się Władysława Jagiełło z królową Jadwigą Andegaweńską. Dalej kroczy Zawisza Czarny i inni rycerze, a także ostatni król z dynastii Piastów, Kazimierz Wielki z Esterką. Za nimi artysta ukazał św. Stanisława ze Szczepanowa, biskupa i męczennika, oraz króla Bolesława Śmiałego, a także podążający za nimi lud. Konflikt dwóch zamykających korowód postaci, żywy w ówczesnej historiografii, wraz z figurą Fatum na przedzie, stanowi ramę licznych skojarzeń wywoływanych przez poszczególne postaci.
H. Kotkowska-Bareja, „Wacław Szymanowski. 1859-1930”. Katalog Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 1981 (tamże bardzo obszerna bibliografia obiektu).
K. Mikocka-Rachubowa, „Rzeźba polska XIX wieku. Od klasycyzmu do symbolizmu”. Katalog zbiorów. Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1993. Zob. analogiczne prace, zakupione przez Zamek Królewski na Wawelu – Państwowe Zbiory Sztuki, Biuletyn Zamówień Publicznych nr 122 z dnia 17 VI 2005.
"Wacław Szymanowski 1859-1930", katalog wystawy, red. H. Kotkowska-Bareja, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1981;
Piotr Szubert, "Rzeźba polska przełomu XIX i XX wieku", Warszawa 1995.
Magdalena Wróblewska, Wacław Szymanowski "Pochód na Wawel", artykuł na portalu "Culture.pl", grudzień 2009
Historia projektu
Fragment projektu monumentalnego założenia rzeźbiarskiego. Pochód na Wawel (znany także jako Pochód królów), to rzeźba będąca jednym z najwybitniejszych dzieł W. Szymanowskiego. Na kompozycję, w której artysta przedstawił własną wizję dziejów Polski oraz królewskich mieszkańców zamku wawelskiego, składają się grupy: Jagiellonów, renesansowa, Batorego oraz Zygmunta III. Grupa Batorego to postać króla, kanclerza Jana Zamoyskiego oraz towarzyszących im husarzy. Całą kompozycję - o dł. 35 m - miały tworzyć 52 figury o wys. 3,5 m. Gigantyczne przedsięwzięcie nigdy nie zostało wykonane. Powstały jedynie rzeźby w skali 1:5 i 1:10 oraz szereg fragmentów w różnych skalach. Pierwszy model w glinie ukończony został 1908. W latach 1908-11 Szymanowski wykonał model w glinie w skali 1:5, eksponowany XI 1911 w Wiedniu, a następnie w Warszawie, Krakowie i Lwowie. Rzeźbę wystawiono jeszcze w 1920 w Poznaniu. Projekt "Pochodu" wywołał szeroką dyskusję, która ze szczególną mocą rozgorzała w latach 1911-1912 i podzieliła środowisko polskich artystów oraz krytyków i historyków sztuki na zwolenników i wrogów realizacji tej koncepcji. Dopiero w 1928 roku projekt umieszczeniaPochodu na Wawel w dawnym miejscu kuchni królewskich został ostatecznie odrzucony przez kierującego pracami renowacyjnymi Adolfa Szyszko-Bohusza. Poszczególne fragmenty projektu dzieła, wykonane w różnej skali i różnych materiałach, przechowywane są obecnie w kilku polskich muzeach.
Opis kompozycji
Kompozycja rzeźby składa się z kilku grup postaci, bohaterów historii Polski, ale także figur mitycznych i alegorycznych. Korowód otwiera wieloosobowa grupa, prowadzona przez postać symbolizującą Los-Fatum. W orszaku za nią podąża król Zygmunt III Waza wraz ze swymi rycerzami i kaznodzieją Piotrem Skargą, w otoczeniu jezuitów. Na czele kolejnej grupy, złożonej z sześciu postaci, znajduje się rycerz w zbroi, a za nim król Stefan Batory z kanclerzem Janem Zamoyskim oraz trzej rycerze. W następnej kilkunastoosobowej grupie, zwanej czasem "renesansową", kroczy ostatni władca z dynastii Jagiellonów, Zygmunt II August, z Barbarą Radziwiłłówną, za nim zaś podąża Zygmunt I Stary i Królowa Bona w otoczeniu dworu. "Pochód" zamyka grupa składająca się z dwudziestu postaci, w której znaleźli się Władysława Jagiełło z królową Jadwigą Andegaweńską. Dalej kroczy Zawisza Czarny i inni rycerze, a także ostatni król z dynastii Piastów, Kazimierz Wielki z Esterką. Za nimi artysta ukazał św. Stanisława ze Szczepanowa, biskupa i męczennika, oraz króla Bolesława Śmiałego, a także podążający za nimi lud. Konflikt dwóch zamykających korowód postaci, żywy w ówczesnej historiografii, wraz z figurą Fatum na przedzie, stanowi ramę licznych skojarzeń wywoływanych przez poszczególne postaci.
H. Kotkowska-Bareja, „Wacław Szymanowski. 1859-1930”. Katalog Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 1981 (tamże bardzo obszerna bibliografia obiektu).
K. Mikocka-Rachubowa, „Rzeźba polska XIX wieku. Od klasycyzmu do symbolizmu”. Katalog zbiorów. Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1993. Zob. analogiczne prace, zakupione przez Zamek Królewski na Wawelu – Państwowe Zbiory Sztuki, Biuletyn Zamówień Publicznych nr 122 z dnia 17 VI 2005.
"Wacław Szymanowski 1859-1930", katalog wystawy, red. H. Kotkowska-Bareja, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1981;
Piotr Szubert, "Rzeźba polska przełomu XIX i XX wieku", Warszawa 1995.
Magdalena Wróblewska, Wacław Szymanowski "Pochód na Wawel", artykuł na portalu "Culture.pl", grudzień 2009
Był synem pisarza Wacława Szymanowskiego i ojcem prof. Wacława Szymanowskiego. W latach 1875–1879 studiował rzeźbę u Cypriana Godebskiego i malarstwo w École des Beaux-Arts, studia uzupełnił w latach 1880–1882 w Monachium prowadząc w tym samym czasie pracownię malarską wraz ze Stanisławem Grocholskim. W 1889 roku za obraz...
PRZEJDŹ DO KARTY ARTYSTY