Willy Jaeckel (1888-1944)
Niemiecki malarz, jeden z głównych przedstawicieli niemieckiego Ekspresjonizmu.
Poleć znajomym
Życiorys

Niemiecki malarz, jeden z głównych przedstawicieli niemieckiego Ekspresjonizmu. 1906-1908 był uczniem wrocławskiej szkoły artystycznej, od 1908 kontynuował studia na drezdeńskiej Akademii Sztuk Pięknych u Otto Gußmanna. W 1913 przeniósł się do Berlina, gdzie w 1915 został członkiem Berlińskiej Secesji, w 1919 Pruskiej Akademii Sztuki, natomiast w 1925 nauczycielem w Wyższej Szkole Plastycznej. Artysta wykształcił własny, pełen wyrazu i dekoracyjny styl; stylistykę ekspresjonizmu zaadaptował na potrzeby sztuki religijnej. Jego pierwsze znaczące dzieło - Walka (Kapmf) - monumentalnych rozmiarów płótno ukazujące walczących ze sobą, nagich, umięśnionych mężczyzn, powstało w 1912. Jaeckel został laureatem nagrody  „Georg-Schlicht-Preis“ za "najpiękniejszy niemiecki portret kobiecy 1928". W 1933 pomimo nieprzecenionych zasług artysty-profesora na polu dydaktyki, po przejęciu władzy w kraju przez Narodowych Socjalistów doszło do zwolnienia malarza z piastowanej funkcji. Na skutek głośnych protestów studenckich, Jaeckel został przywrócony na stanowisko. W 1937 na wystawie "SZtuki Zdegenerowanej" („Entartete Kunst“ ) wystawiono kilka z jego prac.  Jego główne dzieło - monumentalny, wieloczęściowy fresk dla fabryki ciastek Bahlsena w Hannowerze z lat 1916/17, w wyniku działań wojennych uległ zniszczeniu w 1944, podobnie jak atelier artysty, które zniszczyło bombardowanie jeszcze w 1943.
Do najważniejszych uczniów malarza zaliczyć należy Ricardę Jacobi oraz Hansa Olde Młodszego.

Bibliografia
Willy Jaeckel. In: Ulrich Thieme, Felix Becker u. a.: Allgemeines Lexikon der Bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart. Band 18, E. A. Seemann, Leipzig 1925, S. 324.
Peter Jaeckel: Jaeckel, Willy. In: Neue Deutsche Biographie (NDB). Band 10, Duncker & Humblot, Berlin 1974, ISBN 3-428-00191-5, S. 263 f. (Digitalisat).
Gerhard Strauß (Begr.), Harald Olbrich (Hrsg.): Lexikon der Kunst. Architektur, Bildende Kunst, Angewandte Kunst, Industrieformgestaltung, Kunsttheorie. Band 3. Seemann, Leipzig 2004, ISBN 978-3-86502-084-0, S. 495f.
Wolfgang Maier-Preusker (Hrsg.): Buch- und Mappenwerke mit Grafik des Deutschen Expressionismus. Begleitkatalog zur Ausstellung in der Hansestadt Wismar 2006. Maier-Preusker, Wien 2006, ISBN 978-3-900208-37-0.
"Um uns ist eine Schöpfungstag" Von der Künstlerkolonie bis heute, Hrsg. Kunstmuseum Ahrenshoop, Ahrenshoop 2013, ISBN 978-3-9816136-1-2, S. 120f.
Kolekcje
Różnorodny dorobek twórczy artysty - obrazy, akty, pejzaże i martwe natury, ale także grafiki znalazły się w muzeach i kolekcjach prywatnych.